Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na
Redakcja money.pl
|
aktualizacja

Jak zostać rzeczoznawcą samochodowym?

6
Podziel się:

Czy ciężko jest stać się rzeczoznawcą samochodowym? Jakie kursy trzeba przejść?

Jak zostać rzeczoznawcą samochodowym?

Motoryzacja to Twoja pasja, a na samochodach znasz się jak mało kto? Może w takim razie zawód rzeczoznawcy samochodowego jest właśnie dla Ciebie? Na czym polegają obowiązki zawodowe takiego rzeczoznawcy, co trzeba zrobić, by nim zostać i ile można zarobić? Przedstawiamy szczegółowe informacje.

Rzeczoznawca samochodowy – opis zawodu

Rzeczoznawca samochodowy to doświadczony ekspert w zakresie motoryzacji, którego zadaniem jest wydawanie opinii oraz przygotowywanie ekspertyz. Są one nierzadko podstawą do podejmowania decyzji przez sądy, firmy ubezpieczeniowe czy inne instytucje. Informacje od rzeczoznawcy samochodowego mają wiec dużą wagę, w związku z czym, i wymagania do podjęcia pracy są niemałe.

Rzeczoznawca samochodowy – obowiązki i zadania

Zakres obowiązków i zadań realizowanych przez rzeczoznawcę samochodowego jest szeroki, a praca nie ma monotonnego charakteru. Ekspert ten między innymi:

  • wydaje opinie po wypadkach i awariach samochodu, przygotowując ekspertyzę zawierającą m.in. informację o uszkodzeniach samochodu oraz tym, które z części nadają się do naprawy, a które do wymiany. Konieczne okazać się może również opracowanie kosztorysu napraw;
  • wskazuje najlepszy sposób naprawy uszkodzonego pojazdu,
  • opiniuje stan techniczny pojazdów,
  • wykonuje badania diagnostyczne – m.in. układu hamulcowego, eksploatacyjne, zużycia paliwa, skuteczności amortyzatorów i więcej – w celu postawienia prawidłowej diagnozy.

Jak zostać rzeczoznawcą samochodowym? Wymagania formalne

Choć zawód rzeczoznawcy samochodowego znalazł się w II transzy zawodów deregulowanych, nie oznacza to, że nie istnieją wymagania formalne oraz oczekiwania co do kwalifikacji. Jest to bowiem stanowisko wymagające eksperckiej wiedzy.

Obecnie od kandydatów oczekuje się:

  • minimum średniego wykształcenia (wcześniej było to wykształcenie wyższe),
  • 2 – letniej praktyki w dziedzinie związanej z motoryzacją. UWAGA: wymóg ten został zniesiony w stosunku do osób, które ukończyły studia wyższe I stopnia na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej oraz absolwentów jednolitych studiów magisterskich w tym samym obszarze;
  • posiadania prawa jazdy kategorii: A, B oraz C bądź C1,
  • posiadania certyfikatu z zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, który został wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji,
  • niekaralności w zakresie przestępstw popełnionych umyślnie,
  • wpisu na listę rzeczoznawców samochodowych prowadzoną przez właściwe ministerstwo.

Certyfikat rzeczoznawcy samochodowego – gdzie go zdobyć?

Na chwilę obecną certyfikaty akredytacji w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego wydaje pięć jednostek certyfikujących. Są to:

  • Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych
  • Polski Związek Motorowy, Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców
  • Centrum Certyfikacji Motoryzacji PLMOT Sp. z o. o.
  • TÜVPOL Sp. z o.o., Europejskie Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców i Specjalistów Techniki Samochodowej.
  • Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Radomiu, Koło Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych

By go otrzymać, należy spełnić wymagania formalne, odbyć staż asystencki oraz zdać tzw. egzamin państwowy w jednej z wyżej wymienionych jednostek certyfikujących.

Staż asystencki należy odbyć w ramach wybranego stowarzyszenia rzeczoznawców samochodowych. W Polsce funkcjonuje kilkanaście stowarzyszeń rzeczoznawców samochodowych – warto wybierać te, które współpracują z jednostkami certyfikacyjnymi m. in.:

  • Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego EKSPERTMOT z siedzibą w Warszawie,
  • Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Motoryzacyjnej i Ruchu Drogowego PLMOT z siedzibą w Gdyni,
  • Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Radomiu,
  • Polski Związek Motorowy z siedzibą w Warszawie.

Po odbytym stażu stowarzyszenie wystawi promesę o posiadanych kompetencjach rzeczoznawcy samochodowego przydatną w procedurze kwalifikacji do egzaminu na rzeczoznawcę samochodowego.

Egzamin na rzeczoznawcę samochodowego składa się z dwóch części:

  1. egzaminu pisemnego w formie testu jednokrotnego wyboru,
  2. egzaminu ustnego składanego przed Komisją Egzaminacyjną.

Egzamin pisemny składa się z co najmniej 15 pytań. Za pozytywny wynik uznaje się udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 50% pytań + 1 pytanie. Pozytywny wynik egzaminu testowego upoważnia do przystąpienia do egzaminu ustnego.

Egzamin ustny obejmuje odpowiedź na co najmniej 6 pytań, adekwatnych do jego zakresu. Za pozytywny wynik uznaje się udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 2/3 zadanych pytań.

Jak przygotować się do egzaminu na rzeczoznawcę samochodowego?

Najlepszym sposobem na przygotowanie do egzaminu na rzeczoznawcę samochodowego jest udział w kursie kwalifikacyjnym dla kandydatów na rzeczoznawców samochodowych. Kursy organizowane są najczęściej przez stowarzyszenia rzeczoznawców w ramach działalności statutowej ale dostępne są też kursy oferowane na zasadach komercyjnych przez wyspecjalizowane firmy.

Najlepiej korzystać z kursów organizowanych przez stowarzyszenia rzeczoznawców, gdyż współpracują one bezpośrednio z dedykowanymi jednostkami certyfikującymi. Taka współpraca umożliwia dopasowanie materiału szkoleniowego do zakresu egzaminu, a co za tym idzie lepsze przygotowanie do egzaminu.

Czas trwania kursu to ok. 96 godzin szkoleniowych rozłożonych zwykle w okresie 6 miesięcy – dla zajęć odbywających się w weekendy, co 2 tygodnie lub w okresie 18 miesięcy – dla zajęć odbywających się raz w miesiącu.

Ile kosztuje kurs na rzeczoznawcę samochodowego?

By rozpocząć pracę w tym zawodzie, jak widać, trzeba poświęcić wiele czasu na kursy i szkolenia, ale także mieć środki, by sfinansować podniesienie kwalifikacji. Kurs na rzeczoznawcę samochodowego to bowiem dość spora inwestycja.

Ceny brutto wahają się w granicach od kilku nawet do kilkunastu tysięcy złotych – w zależności od tego czy organizatorem kursu jest stowarzyszenie rzeczoznawców, czy specjalistyczna firma. Najlepiej korzystać z kursów organizowanych przez stowarzyszenia rzeczoznawców w ramach działalności statutowej ze względu na przystępne ceny kursów – nie jest to wydatek, na który pozwolić sobie może każdy.

Czy jednak warto? Z uwagi na duże zainteresowanie ekspertami zakresie motoryzacji przez sądy oraz ubezpieczycieli (i nie tylko), a także wysokie stawki za ekspertyzy – na pewno tak. Dobry rzeczoznawca samochodowy przy odpowiedniej ilości zleceń odrobi koszt inwestycji w krótkim czasie.

Ile zarabia rzeczoznawca samochodowy?

Zarobki rzeczoznawcy samochodowego, co oczywiste, uzależnione są od ilości wykonywanej przez niego pracy oraz stopnia zaawansowania podejmowanych ekspertyz. Zasadnicze wynagrodzenie rzeczoznawcy, bez wskazania konkretnej specjalności, jak podaje serwis Wynagrodzenia.pl wynosi średnio ok. 7000 zł brutto.

Rzeczoznawca samochodowy jednak może się spodziewać wyższych zarobków. Wskazywana przez pracujących w zawodzie kwota oscyluje w granicach 9 500 zł brutto miesięcznie – mowa również o średniej. Widełki są jednak bardzo szerokie, a im większe doświadczenie i im wyższy prestiż rzeczoznawcy – tym większa szansa na wysoki zarobek.

Rzeczoznawca samochodowy: plusy i minusy zawodu

Plusy pracy jako rzeczoznawca samochodowy:

  • Dla pasjonatów motoryzacji – praca staje się realizacją własnych pasji.
  • Dobre zarobki.
  • Duże możliwości pracy: rzeczoznawców potrzebują m.in. sądy, firmy ubezpieczeniowe, ale i klienci indywidualni.
  • Elastyczny czas pracy.

Minusy pracy jako rzeczoznawca samochodowy:

  • Konieczność nieustannego podnoszenia kwalifikacji.
  • Wysokie koszty i długi czas zdobycia uprawnień.
praca
rekrutacja
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
Marcin
2 lata temu
Byłem w PLMOT na kursie. Bardzo polecam, fachowość i profesjonalny poziom. Teraz czeka mnie certyfikacja.
Michał Miklas...
rok temu
Sprawdziłem te wszystkie informacje i jest tak, że obecnie liczą się tylko 3 stowarzyszenia: PZM, PLMOT i EKSPERTMOT. Reszta to iluzja jakaś i śmiech. Niby coś tam szkolą, niby można zostać rzeczoznawcą ale egzaminów nie przeprowadzają, tylko trzeba gdzieś do Wrocławia jechać i samodzielnie się starać. Są też oferty prywatne przeszkolenia przez jakiś rzeczoznawców z Krakowa ale to nie wiem, raczej ktoś coś próbuje zarobić i trzeba dla nich jeszcze jakieś opinie robić na ich zlecenie - śmierdzące. PZM jak to PZM trochę komuna ale odpowiedzieli na wszystko i widać, że to stara dobra szkoła. EKSPERTMOT - generalnie ok, ale trochę próbowali pokazać, że nic nie umiem i że to nie wiadomo jak ciężkie zostać rzeczoznawcą. PLMOT - najlepiej odpowiedzieli na wszystkie pytania i powiedzieli jak uzyskać uprawnienia i ile to wszystko kosztuje. I tu zaskoczenie bo od razu mnie przepytali przez telefon, czy mam jakieś pojęcie o motoryzacji. Gdybym miał wybierać to: albo PZM albo PLMOT. Co do artykułu to całkiem nieźle napisany i zweryfikowany. Wystarczy na początek ale po szczegóły najlepiej dzwonić do Stowarzyszeń.
Andrzej
2 lata temu
W końcu ktoś zaktualizował ten artykuł.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
Rzeczoznawca
miesiąc temu
Prawda jest taka, że im nie na rękę jest to aby przybywało rzeczoznawców, po co robic sobie konkurencję. Dlatego ta profesja jest tylko dla najbardziej wytrwałych oraz ludzi z najbliższego otoczenia.
Michał Miklas...
rok temu
Sprawdziłem te wszystkie informacje i jest tak, że obecnie liczą się tylko 3 stowarzyszenia: PZM, PLMOT i EKSPERTMOT. Reszta to iluzja jakaś i śmiech. Niby coś tam szkolą, niby można zostać rzeczoznawcą ale egzaminów nie przeprowadzają, tylko trzeba gdzieś do Wrocławia jechać i samodzielnie się starać. Są też oferty prywatne przeszkolenia przez jakiś rzeczoznawców z Krakowa ale to nie wiem, raczej ktoś coś próbuje zarobić i trzeba dla nich jeszcze jakieś opinie robić na ich zlecenie - śmierdzące. PZM jak to PZM trochę komuna ale odpowiedzieli na wszystko i widać, że to stara dobra szkoła. EKSPERTMOT - generalnie ok, ale trochę próbowali pokazać, że nic nie umiem i że to nie wiadomo jak ciężkie zostać rzeczoznawcą. PLMOT - najlepiej odpowiedzieli na wszystkie pytania i powiedzieli jak uzyskać uprawnienia i ile to wszystko kosztuje. I tu zaskoczenie bo od razu mnie przepytali przez telefon, czy mam jakieś pojęcie o motoryzacji. Gdybym miał wybierać to: albo PZM albo PLMOT. Co do artykułu to całkiem nieźle napisany i zweryfikowany. Wystarczy na początek ale po szczegóły najlepiej dzwonić do Stowarzyszeń.
Andrzej Piepi...
2 lata temu
W PZM uprawnienia uzyskuje się tylko w drodze stażu, nie ma tu niestety kursu przygotowawczego, w tematykę wprowadza mnie rzeczoznawca PZM. Żeby zostać rzeczoznawcą trzeba się zgłosić do zaprzyjaźnionego rzeczoznawcy i on przygotowuje do pracy i do egzaminu. Lepiej o tyle od kursu, że masz stałego mentora i kontakt 1:1, tylko że najpierw trzeba go znaleźć i musi się zgodzić.
Andrzej
2 lata temu
W końcu ktoś zaktualizował ten artykuł.
Marcin
2 lata temu
Byłem w PLMOT na kursie. Bardzo polecam, fachowość i profesjonalny poziom. Teraz czeka mnie certyfikacja.