Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na

Holendrzy potrzebują kierowców

0
Podziel się:

W kraju tulipanów ciągle brakuje kierowców busów i autobusów

Holendrzy potrzebują kierowców

Masz uprawnienia do kierowania autobusami? Wolałbyś jeździć po lepszych drogach niż polskie? Nie zastanawiaj się zbyt długo - Holendrzy potrzebują kierowców

Problemy z reputacją

Samodzielnie o posadę kierowcy nie jest łatwo. W niderlandzkich mediach dość często można znaleźć informacje o tym, że Polacy byli sprawcami wypadku drogowego. Holendrów bardzo irytuje polska brawura w prowadzeniu pojazdów. W wypadkowych statystykach przodują kierowcy polskich busów, wożący pracowników na odcinku Polska-Holandia. W dodatku holenderskie prawo dopuszcza możliwość prowadzenia samochodu nawet po spożyciu alkoholu (oczywiście ze stosownymi ograniczeniami). Nasi rodacy niestety skrzętnie z tego korzystają, często nie znając przy tym umiaru. To również obniża naszą drogową reputację na tyle znacząco, że trudno nam znaleźć pracę kierowcy na własną rękę. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą agencje rekrutacyjne.

Wysoka poprzeczka

Oczywiście podstawą do ubiegania się o pracę za kółkiem jest odpowiednie prawo jazdy, czyli kategorii D. Może być polskie - na początku będzie respektowane, jednak po ok. pół roku należy je wymienić na holenderskie. Pracodawcy wymagają również ,,prawka" kategorii B - na samochód osobowy. Poza prawem jazdy należy wylegitymować się udokumentowanym doświadczeniem zawodowym - im dłuższe, tym lepiej. Poza tym ważny jest wiek kierowcy - trzeba mieć ukończone 21 lat. Znajomość języka holenderskiego zawsze jest dużym atutem, bez niej o pracę będzie znacznie trudniej. Pracodawcy zwracają też uwagę na cechy osobowościowe kandydatów. Trzeba wykazać się uprzejmością, spokojem, odpowiedzialnością. Kierowca musi umieć radzić sobie z szeregiem problemów, które mogą wystąpić na pokładzie autobusu. Nieodzowna będzie też znajomość podstaw wiedzy technicznej z zakresu budowy pojazdu. Ważna jest też dobra znajomość zasad pierwszej pomocy i umiejętność jej udzielania w nagłych wypadkach. Praca za kółkiem wymaga zaangażowania,
koncentracji i dbałości o bezpieczeństwo pasażerów. Poza tym praca kierowcy autobusu nie jest normowana czasowo, czyli obowiązki pełni się zarówno w dzień, jak i w nocy, a także w dni świąteczne oraz wolne od pracy. Oczywiście wszystko odbywa się na podstawie przygotowanego grafiku. Pracuje się ok. czterdziestu godzin tygodniowo plus ewentualne nadgodziny. Przed przystąpieniem do jazdy pracownik odbywa specjalne szkolenia i zdaje testy.

Jak szukać?

Mimo utrudnień, z którymi łatwo się zetknąć, warto spróbować poszukać pracy bez pośredników. W tym celu należy odwiedzić strony internetowe holenderskich przewoźników (patrz: ramka). Nawet jeśli aktualnie nie ma ofert, zawsze można wysłać zgłoszenie i poczekać. Poza tym sporo ogłoszeń o pracy (nie tylko dla kierowców) można znaleźć na portalu Nationale Vacaturebank - www.nationalevacaturebank.nl. Gdy poszukiwania na własną rękę zakończą się fiaskiem, można skierować kroki do agencji rekrutacyjnych, np. OTTO (www.ottopraca.pl), T&S Group (www.tnsgroup.pl), Orange Jobs (www.orangejobs.pl), SBA Euro (www.sbaeuro.pl) czy APN Agencja Pracy (www.apnpolska.pl). W pośrednictwie pracy dla kierowców specjalizuje się m.in. firma Consolid (www.consolid.com), która pośredniczy w rekrutowaniu kierowców dla największych holenderskich operatorów.

Anna Dąbrowska

Holenderscy przewoźnicy

Arriva - www.arriva.nl
Veolia Transport - www.veolia-transport.nl
Connexxion - www.connexxion.nl
GVB - www.gvb.nl

ZAROBKI

Standardowa pensja kierowcy w Holandii wynosi 1,5-2 tys. euro (6,6-8,7 tys. zł) netto miesięcznie. Wynagrodzenie różni się w zależności od liczby nadgodzin, miasta, firmy. Najwięcej można zarobić w Hadze, Amsterdamie lub obsługując kursy na lotniska.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)