|
|
| --- |
| |
Aby sprostać stawianym sobie celom, firmy muszą zwiększać zatrudnienie. Jak z tym radzi sobie Cyfrowy Polsat, opowie Magdalena Martyniak, Specjalista ds. Rekrutacji, Szkoleń i Rozwoju? Jak dużo osób zatrudniliście Państwo przy pomocy agencji pracy?
Z pomocy agencji rekrutacyjnych korzystamy w wyjątkowych sytuacjach. Większość procesów rekrutacyjnych w Cyfrowym Polsacie prowadzona jest przez Dział Rekrutacji, Szkoleń i Rozwoju. Współpracę z agencjami nawiązujemy w przypadku stanowisk, które wymagają specyficznych umiejętności czy doświadczenia - trudnych do pozyskania na rynku pracy, lub w przypadku stanowisk z wysokich szczebli organizacyjnych.
Jakie plany rekrutacyjne macie na ten rok? W jak dużej części chcecie wspomóc się agencjami rekrutacyjnymi?
Plany rekrutacyjne Cyfrowego Polsatu związane są nierozerwalnie z kierunkami rozwoju naszej firmy, określonymi poprzez strategię przyjętą przez Zarząd. Dążymy do tego, aby wzmacniać naszą pozycję na rynku usług zintegrowanych (telewizja satelitarna, Internet szerokopasmowy, telefonia komórkowa) przy wykorzystaniu najlepszych i najnowocześniejszych technologii.
W związku z tym będziemy kontynuować poszukiwania specjalistów z obszaru nowych technologii, w szczególności z branży IT. Oczywiście, jak każdej rozwijającej się organizacji, zależy nam na pozyskiwaniu osób także do pracy w obszarach wspierających kluczowe procesy biznesowe.
Czy prowadzicie nietypowe rekrutacje? Jakich sposobów używacie oraz jakie są to stanowiska?
Nietypowość niektórych procesów rekrutacyjnych prowadzonych w Cyfrowym Polsacie opiera się na unikalności obszarów naszej działalności. Przykładem mogą być projekty dotyczące spółki Cyfrowy Polsat Technology, gdzie poszukujemy m.in. specjalistów w zakresie oprogramowania dekoderów. Unikatowość tej spółki polega na tym, że w ramach jej działalności przebiega cały proces tworzenia dekoderów - począwszy od projektowania urządzeń przez wewnętrzny zespół inżynierów, a skończywszy na produkcji dekoderów w naszej fabryce w Warszawie. Projektowanie funkcjonalności i rozwój oprogramowania przez działy wewnętrzne pozwala na skuteczne budowanie przewagi konkurencyjnej, a jednocześnie stawia przed nami duże wyzwania rekrutacyjne.
Mając na uwadze tę specyfikę, a co za tym idzie trudność z pozyskaniem specjalistów z tego typu doświadczeniem zawodowym, szczególną uwagę w czasie rekrutacji zwracamy na predyspozycje do szybkiego przyswajania wiedzy i chęć rozwoju w obszarach charakterystycznych dla naszego biznesu.
Czy macie Państwo jakieś negatywne doświadczenia z współpracy z agencjami?
Dotychczasowa współpraca z agencjami przebiegała pomyślnie. Mieliśmy okazję pracować z kilkoma różnymi firmami, za każdym razem wynosząc pozytywne doświadczenia ze wspólnej realizacji projektów.
Do każdej potrzeby rekrutacyjnej podchodzimy indywidualnie i w zależności od specyficznych wymagań na dane stanowisko, w tym przede wszystkim obszaru biznesu jakiego dotyczy, staramy się nawiązać współpracę z agencją, która może zaprezentować największe doświadczenie w danej dziedzinie/branży. Jest to dla nas jeden z kluczowych wskaźników, który pozwala przewidywać, że projekt zakończy się sukcesem. W trakcie realizowania projektów zależy nam na utrzymywaniu stałego kontaktu z agencjami, z którymi współpracujemy, tak aby na bieżąco wymieniać się informacjami kluczowymi dla efektywnej realizacji procesu.
Jakie pozapłacowe motywatory stosujecie wobec swoich pracowników?
Jednym z elementów polityki personalnej Cyfrowego Polsatu jest rozwój indywidualnego potencjału pracowników. Realizowany jest on na kilka różnych sposobów. Ze względu na dynamiczny rozwój zarówno samej organizacji, jak i naszego otoczenia biznesowego, pracownicy mają okazję doskonalić swoje kompetencje poprzez udział w nowatorskich projektach, innowacyjnych w skali branży. Do tego typu wyzwań niezbędne jest oczywiście stałe aktualizowanie wiedzy, w związku z czym nasi pracownicy biorą udział w różnego rodzaju szkoleniach merytorycznych czy konferencjach branżowych. Cyfrowy Polsat wspiera rozwój pracowników również poprzez dofinansowanie studiów i kursów wieloetapowych, jak też nauki języka angielskiego. Jednocześnie pracownicy uczestniczą w szkoleniach, które mają na celu wzmocnienie ich umiejętności osobistych, jak np. komunikację interpersonalną czy zarządzanie zespołem.
Dużą wagę przykładamy również do zapewnienia pracownikom poczucia komfortu i zadowolenia z pracy. W tym celu inwestujemy także w programy motywacyjne, czyli np. atrakcyjne pakiety świadczeń medycznych czy karty sportowo-rekreacyjne.
Młodzi ludzie nie mają łatwo na dzisiejszym rynku pracy. Czy w jakiś sposób próbujecie ich wspierać? Macie w swojej ofercie programy skierowane specjalnie dla najmłodszych na rynku pracy? Cyfrowy Polsat otwarty jest na współpracę z osobami, które stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Specjalnie z myślą o studentach i absolwentach bez dużego doświadczenia zawodowego organizujemy co roku Program Praktyk Letnich i Program Stażowy 'Cyfrowa Kariera'. Programy te są doskonałą okazją dla młodych ludzi do zdobycia cennych doświadczeń zawodowych i nauki od ekspertów w swojej dziedzinie. Warto również wspomnieć, że wielu spośród dotychczasowych praktykantów i stażystów na stałe dołączyło do naszego zespołu. Praktyki i staże są więc dobrym sposobem na nawiązanie współpracy z Cyfrowym Polsatem.
Jesteście wiodącą grupą medialną. Jakie stanowiska najtrudniej obsadzić?
Największe trudności napotykamy oczywiście w przypadku stanowisk, które wymagają umiejętności deficytowych na rynku pracy, szczególnie tych o wysokim stopniu specjalizacji. W związku z intensywnym rozwojem Cyfrowego Polsatu w kierunku nowoczesnych technologii, w organizacji wzrosło również zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie IT - programistów, testerów czy developerów. Rekrutacje w ramach tej branży nie są łatwymi projektami, głównie ze względu na ogromny popyt na specjalistów IT na rynku pracy, a co za tym idzie - silną konkurencję wśród pracodawców chcących pozyskać profesjonalistów w tej dziedzinie.
W których działach występuje największa rotacja personelu?
Z satysfakcją obserwujemy, że wskaźnik rotacji w Cyfrowym Polsacie utrzymuje się na stałym niskim poziomie - zdecydowanie poniżej 10%. Gdy przyjrzymy się rotacji w ramach poszczególnych jednostek w strukturze organizacyjnej, zauważymy, że nie ma działów, w których procent odejść pracowników jest szczególnie niepokojący. Fakt, że odejścia z inicjatywy pracownika stanowią znikomy odsetek, pozwala nam wnioskować, że jesteśmy atrakcyjnym pracodawcą i realizujemy właściwe kierunki działań w zakresie polityki personalnej.