Jeśli twój zawód wymaga kreatywności, portfolio pomoże ci zaprezentować się przed przyszłym pracodawcą. Jest to przegląd przez przykładowe prace artysty, które dają obraz jego stylu, wrażliwości estetycznej, stosowanych technik, umiejętności, powinno zobrazować nasze umiejętności i osiągnięcia. Rozumiane jest jako przegląd dokonań kandydata w branży w której robi karierę - może oznaczać wybór przykładowych tekstów dziennikarza czy copywritera, listę dokonań handlowych przedstawiciela czy account'a, zakres zmian wprowadzonych w firmach w których manager obejmował stanowiska zarządcze za pomocą kontraktu managerskiego czy listę przeprowadzonych przez trenera szkoleń.
Warto rozważyć opcję stworzenia własnego portfolio dołączanego do aplikacji - daje ono szerszy obraz pracownika, pokazuje konkretne umiejętności i dokonania zawodowe i może zaowocować decyzja o zaproszeniu kandydata na spotkanie rekrutacyjne. Nie ma reguły, która określałaby, kiedy wysyłać portfolio, a kiedy nie, to zależy od branży. Na pewno warto to robić w obszarach artystycznych, takich jak na przykład grafika komputerowa, tworzenie stron www, czy fotografia.
Warto próbować, ale z rozsądkiem
Raczej nie wysyłajmy portfolio na przykład do Urzędu Skarbowego, ale przygotowujmy je w obszarach, gdzie można sobie pozwolić na kreatywność. Szukając pracy w marketingu, możemy przedstawić w portfolio kampanie, które wcześniej przygotowywaliśmy. Będąc trenerem, możemy pokazać zdjęcia i scenariusze z zajęć, które przeprowadziliśmy. Z objętością portfolio nie można przesadzić. Przygotowując taką teczkę, stronę internetową czy prezentację multimedialną, musimy pamiętać, że nie wolno zanudzać osoby, która będzie to oglądała. - Trzeba wybrać z całości swych dokonań wszystko to, co podejrzewasz, że może zainteresować odbiorcę. Ale ogranicz to czasowo: oglądanie portfolio to ma być przyjemność.
Wydanie internetowe magazynrekruter.pl