Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Jak zostać maszynistą?

0
Podziel się:

Jakie wymagania stawiane są przed kandydatem na maszynistę? Jak wygląda obowiązkowy kurs?

Jak zostać maszynistą?
W czasach, gdy z zatrudnieniem w wyuczonym zawodzie bywa naprawdę trudno, często szuka się alternatywnego sposobu zarabiania na życie. Jednym z nich jest z pewnością praca maszynisty. Niegdyś zawód marzeń małych chłopców, dziś nieco zapomniany i niewywołujący już takiej ekscytacji. Warto jednak przyjrzeć się mu bliżej, bo osób uprawnionych do kierowania pociągami zaczyna brakować. Jak zostać maszynistą? Z czym wiąże się praca na kolei? Ile zarabia maszynista w Polsce?

Jak zostać maszynistą? – opis zawodu

Maszynista to osoba odpowiedzialna za kierowanie pociągu. Jego podstawowym zadaniem jest w bezpieczny sposób dowieźć pasażerów do stacji docelowej. Co jednak istotne, musi to zrobić w odpowiednim czasie, zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy. Z praktyki jednak wiemy, że ostatnie zadanie bywa trudne do wykonania, najczęściej z przyczyn niezależnych od samego maszynisty.

Jak zostać maszynistą? – wymagania

Aby móc kierować pociągiem, należy przede wszystkim posiadać wykształcenie co najmniej średnie techniczne (choć nie ma żadnych przeciwwskazań, by maszynistą zostali np. absolwenci studiów humanistycznych). Warto jednak pamiętać, że w Polsce nie ma obecnie żadnej szkoły, której ukończenie gwarantowałoby zdobycie uprawnień do kierowania maszyną kolejową. Kandydat na maszynistę musi cieszyć się bardzo dobrym zdrowiem (szczególnie wzrok i słuch) oraz mieć mniej niż 30 lat. Aby zostać maszynistą należy oczywiście posiadać odpowiednie uprawnienia do kierowania tak wielkim pojazdem, jakim jest pociąg.

Jak zostać maszynistą? – kurs

Aby zdobyć uprawnienia do prowadzenia pociągu niezbędne jest odbycie kursu na maszynistę. Ten trwa ok. 3-4 miesięcy, a jego koszt wynosi kilka tysięcy złotych. Możliwe jest jednak zrobienie tego kursu nieodpłatnie, jeśli zostaniemy na niego skierowani z ramienia przyszłego pracodawcy. Po zaliczeniu szkolenia nie od razu wsiadamy za stery maszyny. Przyszłego maszynistę czeka przez najbliższe kilkanaście miesięcy poznawanie zawodu od podszewki. W trakcie tego okresu musi uczęszczać on na szereg zajęć teoretycznych i praktycznych, a wszystko wieńczy otrzymanie świadectwa maszynisty. Wiele osób uzyskuje prawo do prowadzenia pociągu przez przejście następującej ścieżki kariery – po ukończeniu pierwszego kursu, zaczynają pracę na kolei jako pracownicy warsztatu lub pomoc maszynisty. Otrzymanie świadectwa od pracodawcy oznacza, że dana osoba jest gotowa do prowadzenia pociągu.

Kto nadaje się na maszynistę?

Maszynista musi przede wszystkim być osobą zdrową. Na jego barkach spoczywa bardzo duża odpowiedzialność za bezpieczne przetransportowanie pasażerów na odpowiednią stację. Z tego też względu kandydat na maszynistę musi cechować się opanowaniem i jasnością umysłu. Oczywistą cechą pożądaną jest punktualność. Oprócz tego maszynista musi umieć podjąć szybką decyzję w razie kryzysowej sytuacji.

Ile zarabia maszynista?

Zawód maszynisty może okazać się bardzo opłacalnym zajęciem. Internetowy portal wynagrodzenia.pl pokazuje, że tylko 25% osób zatrudnionych na tym stanowisku zarabia mniej niż 3000 złotych brutto. Mediana pensji maszynisty wynosi 4600 złotych brutto, co pokazuje, że zawód ten wiąże się z całkiem dobrymi zarobkami. Te oczywiście mogą się różnić w zależności od przewoźnika i stażu pracy.

Sytuacja na rynku pracy

Obecnie jest całkiem duże zapotrzebowanie na osoby, mające uprawnienia do kierowania pociągami. Polscy przewoźnicy organizują nabory dla chętnych do pracy na kolei. Zdecydowanie się na taki rozwój kariery zawodowej jest więc obecnie pomysłem opłacalnym i bezpiecznym.

Praca maszynisty – plusy i minusy

  • niezłe zarobki,
  • ciekawa praca,
  • obecnie duże szanse na zatrudnienie,

- koszt kursu (choć istnieje możliwość sfinansowania go przez pracodawcę),

- praca bardzo odpowiedzialna, wymagająca opanowania

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)