Money.pl Praca CV

MBA jutra: jakie będą?

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Geologia/Hydrologia/Tektonika
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Pomoc w Domu i Opieka
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
Superoferty
  • Murarz, Cieśla, Brygadzista, Dźwigowy
    Batiment Bau GmbH, Nadrenia Westfalia
  • Dyspozytor w transporcie międzynarodowym
    Stando Logistics Sp. z o.o., Częstochowa
  • NAPRAWA POJEMNIKÓW METALOWYCH - PRACA W NIEMCZECH
    Palgetrans Handel - Transport Sp. z o.o., 74547 Kupfer
  • Achitekt / Inżynier / Kierownik Budowy
    HTZ Bau AG, Hamburg
2013-10-18 13:31
MBA jutra: jakie będą?
Fot. Adam Stepien/REPORTER
MBA jutra: jakie będą?

Jak będzie wyglądał rynek MBA w przyszłości? Czego kandydaci nauczą się na takich kursach czy zmienią się zasady prowadzenia biznesu? Rozmowa z Aleksandrą Iwicką*, dyrektor zarządzającą w Grafton Polska.

Bartosz Sendrowicz: Jak będą wyglądały kursy MBA za 10 lat?

Aleksandra Iwicka: Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z założenia kursy organizowane dzisiaj odpowiadają na przyszłe potrzeby biznesu. Ich celem jest wykształcenie menedżerów i liderów, którzy poprzez swoją wiedzę i ambicje zmienią sposób prowadzenia biznesu.

Na pewno nie będzie większych zmian organizacyjnych, nadal kursanci będą musieli się spotykać, wymieniać doświadczeniami, dzielić wiedzą i pomysłami. Spodziewam się też, że organizatorzy będą ściślej współpracować z pracodawcami. Dziś robią to nie najlepiej. Dzięki temu kursy byłby bliższe prawdziwym rynkowym wyzwaniom.

No właśnie, kandydaci narzekają, że dyplom się zdewaluował, już nie jest trampoliną do kariery, jak jeszcze dekadę temu. Jak będzie w przyszłości?

- W Polsce w ciągu 15 lat liczba dostępnych programów MBA znacznie się zwiększyła. Zaczęły je organizować mniejsze uczelnie, to obniżyło koszty, ale niestety także jakość. Zresztą dzieje się tak nie tylko w Polsce, wystarczy spojrzeć, jak szybko zwiększyła się liczba programów azjatyckich.

Myślę, że w najbliższych latach liczba organizatorów nie będzie już tak szybko rosła, przynajmniej w Polsce, Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie. Ale konkurencja nadal będzie duża, a ukończenie dobrego kursu MBA dalej będzie korzystne dla kandydata. Dyplom będzie wzmocnieniem jego pozycji na rynku pracy, a nie trampoliną do kariery.

Co powinno się zmienić w programach tych kursów?

- Dziś potrzeby kandydatów i pracodawców nieco się rozmijają. Ci pierwsi chcą być charyzmatycznymi liderami, ci drudzy natomiast potrzebują wizjonerów, którzy rozwiną ich biznes. Uważam, że nie da się zostać przywódcą w trakcie rocznego czy dwuletniego kursu. Nim trzeba się urodzić. Dlatego nie powinno być kursów ukierunkowanych na "tworzenie liderów". Zresztą czołowe kursy nigdy nie były na to ukierunkowane.

Czego więc dowiedzą się menedżerowie, którzy pójdą na MBA za 10 lat?

- Tego, jak powinno się robić etyczny, odpowiedzialny biznes szanujący wszystkich partnerów, czyli kontrahentów, odbiorców, media, ale też np. środowisko i społeczności lokalne. Chodzi o społeczną odpowiedzialność biznesu. W przyszłości trzeba będzie się bardziej liczyć z opinią konsumentów, zresztą jest to naturalne. Na przestrzeni lat ich świadomość i oczekiwania wobec firm - czyli biznesu - rosły. Stąd mamy np. ruch oburzonych. To są konsumenci przyszłości, którzy znają swoje prawa i nie odpowiada im to, jak dziś wygląda biznes. Dla korporacji i mniejszych firm wyzwaniem będzie więc budowanie takich strategii działania i rozwoju, które te interesy uwzględnią.

Czy rozwój nowoczesnych technologii będzie miał wpływ na rynek MBA?

- W tym roku w trakcie dużej międzynarodowej konferencji dostaliśmy tablety, w których był wgrany program mający ułatwić życie uczestnikom. Na początku mieliśmy kłopoty z obsługą tych urządzeń, a w końcu przestały działać. Pokolenie dzisiejszych decydentów, które było przekonywane, że nowoczesne technologie są lekarstwem na wiele problemów, ma wrażenie, że one nie do końca im sprzyjają. Nie sądzę, że w związku z ich wykorzystaniem będziemy świadkami rewolucji na rynku kursów MBA. Jeśli technologie będą tanie i niezawodne, to zwiększą możliwość kształcenia na odległość. To z kolei może znów prowadzić do obniżenia jakości, ale ceny - już nie.

Przecież organizator oszczędzi np. na kosztach wynajmu lokalu?

- Ale to ułamek kosztów kursu. W MBA nie płaci się za salę, tylko za kadrę, program, gwarancję współpracy z najlepszymi firmami, a tutaj nowe rozwiązania technologiczne nic nie zmienią. Łatwiej będzie się dzielić plikami, ale istotą MBA jest spotykanie się, wspólne rozwiązywanie konkretnych problemów. Nawet jeśli te spotkania nie będą się odbywały w konkretnej sali, tylko w wirtualnej rzeczywistości, a każdy będzie w domu przed komputerem z kamerą, to i tak będzie musiało do nich dojść. Zresztą jednym z powodów, dla których kandydaci wybierają się na kurs MBA, jest możliwość rozbudowania sieci kontaktów, spotkania twarzą w twarz z inspirującymi ludzi.

*Aleksandra Iwicka, jest dyrektorem zarządzającym w Grafton Polska, pełni też funkcję rzecznika organizacji AMBA zrzeszającej organizatorów czołowych programów MBA. Sama jest absolwentką Programu MBA Poznań-Atlanta

Czytaj więcej w Money.pl
Uczelnie kształcą przyszłych bezrobotnych
Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego zastanawia się czy nie trzeba systemowo ograniczyć liczby szkół, w których kształci się przyszłych pedagogów.
Długie studia podyplomowe czy szybki kurs?
Osoba, która chce się dokształcić, ma w czym wybierać. Studia, kursy, szkolenia. Co lepsze?
Co może uchronić nas przed bezrobociem?
W ramach programu oferowane są stypendia dla studentów, a także dofinansowanie programu kształcenia poprzez organizację zajęć wyrównawczych.


Bartosz Sendrowicz
Tagi: kursy, studia, mba, dyrektor zarządzający