Money.pl Praca CV

Jak być lepszym w pracy?

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Agencje doradztwa personalnego
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Geologia/Hydrologia/Tektonika
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Pomoc w Domu i Opieka
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
Superoferty
  • Purchaser Regional Procurement NEU
    Vestas, Warszawa
  • Pracownica / Pracownik Sekretariatu
    Klient iBroker.pl, Wrocław
  • Senior Key Account Manager
    Money.pl, Warszawa
  • Kierowca - Opiekun
    B&W Agencja Pracy, Anglia
2013-01-10 10:28
Jak być lepszym w pracy?
Fot. mediaphotos/iStockphoto
Jak być lepszym w pracy?

Święta i koniec roku to czas podsumowań. Obiecujemy sobie, że już od 1 stycznia staniemy się lepszymi ludźmi. Co robić, żeby te zmiany wprowadzić w życie?

Przygotowując listę postanowień noworocznych trudno pominąć kwestie związane z pracą. Chociażby z tego powodu, że spędzamy w niej przynajmniej połowę dnia. Co najłatwiej zmienić, żeby wydajniej pracować i lepiej się czuć?

Koniec ze spóźnianiem

Im później przychodzisz do pracy, tym później z niej wychodzisz. Poza tym twój szef ma już serdecznie dość sytuacji, w których od progu krzyczysz "przepraszam, to przez korki".

Rada: Spóźniamy się nie dlatego, że nagle całe miasto postanowiło dojechać w to samo miejsce co my, samochód jak na złość nie zapalił, a poranny spacer z psem musiał się przedłużyć o kilka minut. Spóźniamy się, bo źle zaplanowaliśmy poranne obowiązki i nie patrzyliśmy wystarczająco często na zegarek. Jak temu zaradzić? - Warto sprawdzić, czy drogi do pracy nie skróci nam jazda autobusem, który dzięki buspasom nie stoi w korku tak jak samochody - radzi Manuela Rejmann z agencji doradztwa personalnego Randstad.

Jej zdaniem trzeba też lepiej zaplanować poranne czynności. - Łatwiej i szybciej można przygotować się do wyjścia, jeśli drugie śniadanie do pracy czy szkoły przygotujemy poprzedniego dnia wieczorem i przechowamy je w lodówce - mówi. - Ubrania i inne rzeczy, które zabieramy ze sobą, również należy przygotować w przeddzień.

A co z tymi, którzy nie mogą się obudzić? - Dla śpiochów pomocny może być budzik z opcją dobudzania - podsuwa Manuela Rejmann. - Wyłączony uruchamia się ponownie co kilka minut i za każdym razem dzwoni coraz głośniej. Aby zostać skutecznie obudzonym należy nastawić go na przynajmniej 20 minut wcześniej niż planujemy wstać. Ludzie całkowicie odporni na budzenie powinni stawiać budzik z dala od łóżka, tak, aby nie można go było wyłączyć wyciągając rękę.

Będę dotrzymywać terminów

W najlepszym wypadku oddajesz pracę sekundy przed ostatecznym deadlinem, ale częściej - kilka godzin lub nawet dni po ustalonym terminie. Niby nic się nie dzieje, ale zadania zaczynają się piętrzyć, a ty czujesz, że tracisz nad nimi kontrolę.

Rada: Musisz nauczyć się precyzyjnego określania zadań. Brzmi skomplikowanie, ale w praktyce jest dość proste. - Zacznij od opisania tego, co masz zrobić i od razu oszacuj, ile powinno ci to zająć czasu - mówi Manuela Rejmann. - Na wszelki wypadek do każdego zadania dolicz 20 proc. czasu na nieprzewidziane czynności. Pamiętaj, że nasze działania trwają zazwyczaj dłużej niż byśmy sobie tego życzyli.

- Swoje cele koniecznie formułuj na piśmie - radzi Rejmann. - To również pomaga wyobrazić sobie, ile czasu będzie trwała ich realizacja. Jeśli harmonogram projektu tworzyłem przez 6 godzin to ile zajmie mi wykonanie zadania? Podziel projekt na etapy i zapisz szacunkowe terminy ich realizacji. Wpisz je do kalendarza i trzymaj się planu. Plan ogłoś przełożonemu lub innej osobie, która jest dla ciebie autorytetem, a wtedy będziesz bardziej zmobilizowany, aby dotrzymywać terminów, nawet jeśli są to tylko terminy wewnętrzne.

Nie zabieram pracy do domu

To, czego nie udało się skończyć w biurze przenosisz do domu. Tam albo udaje ci się nadrobić zaległości, albo padasz ze zmęczenia i nie robisz nic. Pozostają nerwy i frustracja

Rada: Jeśli twoje zadania regularnie nie mieszczą się w godzinach pracy, a pracujesz wydajnie, to czas na rozmowę z szefem. - Może przełożony nie zauważył, że jesteś przeciążony, a skoro praca wykonywana jest na czas, to nie podejrzewał, że coś jest nie tak - komentuje Rejmann. - Gdy jednak wykonujesz zadania w domu, ponieważ w pracy rozpraszają cię inne rzeczy lub wykonujesz zadania innych osób, bo bardzo cię o to proszą, to czas z tym skończyć. Kiedy następnym razem kolega powie, że tylko ty jesteś w stanie się tym zająć odpowiedz np. "Chętnie, ale o 15.00. Teraz wykonuję inne pilne zadanie". Takie postawienie sprawy nie czyni cię osobą niechętną do pomocy, jednak mobilizuje współpracownika do szukania innych rozwiązań. Aby nie psuć dobrych relacji podaj motywy odmowy. Nie zaszkodzi również, jeśli dodasz, że jest ci przykro, że nie możesz pomóc w tej chwili.

Porządek na biurku i w komputerze

Brudne kubki po kawie, porozrzucane papiery i suchy kwiatek. Na pulpicie w komputerze tysiące plików, katalogi pełne, ale nie pamiętasz, czego.

Rada: Porządek na biurku i komputerze wymaga od nas systematyczności. Prace archiwizacyjne i porządkowe powinniśmy wykonywać od razu. - Jeśli z doświadczenia wiesz, że systematycznie porządkowanie nie jest w twojej naturze, możesz robić to cyklicznie. Warto zaplanować te czynności na charakterystyczne momenty pracy np. zawsze na początku tygodnia, kiedy trudno zmobilizować się do innej pracy lub na koniec tygodnia, jeśli masz taką możliwość. Ważne, aby czynności porządkowe stały się naszą rutyną, weszły do listy cotygodniowych obowiązków. Podobno wystarczy powtórzyć daną czynność 27 razy, aby stała się nawykiem - mówi Manuela Rejmann.

Szef dobrze zorganizowany

Nieterminowość, bałagan, wieczny brak czasu to poważne problemy wielu menedżerów. Tym poważniejsze, że brak zorganizowania odbiera szefom autorytet w oczach pracowników.

Rada: Skoro masz problem z realizacją zadań, musisz wyeliminować ze swojego dnia pracy "zjadaczy czasu". - Gdy jesteś zajęty, a współpracownicy próbują zająć ci czas, odmawiaj bez oporów i proponuj inny termin spotkania - radzi Rejmann. - Nie wszystkie sprawy muszą być załatwione od razu, dlatego ustalaj priorytety. Ponieważ sam najlepiej wiesz, które godziny w ciągu dnia są spokojniejsze, a które najbardziej intensywne, planuj pracę na ten luźniejszy moment dnia. Zwiększa to prawdopodobieństwo wykonania zadań. I najważniejsze - grupuj czynności w bloki zadań podobnych do siebie. Wtedy zajmą ci najmniej czasu.

Tagi: cv, zarządzający, curriculum vitae