Ostatnio w ogłoszeniu o pracę trafiłem na informację, że należy wysłać CV kompetencyjne. Nigdy nie spotkałem się z takim określeniem. Co to jest za CV? Jak je napisać, co należy w nim umieścić? Czy takie CV pisze się w konkretnych zawodach, a może do konkretnych pracodawców? Skąd mam wiedzieć, czy powinienem wysłać CV zwykłe, czy może kompetencyjne jeżeli w ogłoszeniu o prace nie jest to sprecyzowane? Odpowiada Beata Kapcewicz
Różnica miedzy CV tradycyjnym (chronologicznym) a kompetencyjnym polega na tym, że w tradycyjnym skupiamy się na poszczególnych firmach, w których pracowaliśmy i pokazujemy zakres obowiązków i osiągnięcia na danym stanowisku, a w CV kompetencyjnym krótko pokazujemy historię zatrudnienia (bez zakresu obowiązków), a główny nacisk kładzie się na opisanie listy kompetencji, które wykształciliśmy na przestrzeni lat i u różnych pracodawców. Można pokazać różne przykłady z różnych firm, opisać projekty i pokazać konkretne rezultaty, bo to pokazuje, na ile silna jest dana kompetencja. W większości przypadków wybór zależy od złożoności kompetencji oraz obowiązków, tak żeby jak najmniej informacji powtarzać, a jak najwięcej kluczowych informacji umieścić w dokumencie.
Przykładowy schemat tworzenia CV kompetencyjnego wyglądałby tak
1. Profil zawodowy
2. Kluczowe kompetencje
3. Historia zatrudnienia
4. Wykształcenie/ edukacja
5. Dodatkowe informacje ( języki obce, kursy, certyfikaty, zainteresowania)
Przykładowe opisy kompetencji:
- Współtworzenie strategii marketingowej w firmie. Zarządzanie materiałami POP. Organizacja imprez wizerunkowych oraz wspierających sprzedaż u kluczowych klientów.
- Budowanie mechanizmów promocyjnych oraz dobór gadżetów do promocji. Organizacja wyjazdów integracyjnych dla kluczowych klientów firmy.
- Optymalizacja procesów i procedur wpływających m.in.: na obniżenie kosztów oraz efektywność pracy. Rozwój innowacji wspierających sprzedaż i komunikację BTL. Poprawa komunikacji marketingowej dla działu sprzedaży.
- Zarządzanie 30 magazynami reklamowymi na terenie całej Polski. Obsługa logistyczna: zapewnienie ciągłości i terminów dostaw.
- Uczestnictwo lub/i zarządzanie projektami. Planowanie zasobów, zarządzanie budżetem, czasem - priorytetami, jakością, ryzykiem, zmianą, konfliktami.
- Zarządzanie 20-osobowym zespołem. Wyznaczanie celów, delegowanie zadań, motywowanie, monitorowanie oraz ocena efektywności.
- Definiowanie potrzeb personalnych działu. Budowanie opisów stanowisk, selekcja i rekrutacja. Prowadzenie sesji wdrożeniowych i coachingowych oraz szkoleń wewnętrznych.
- Budowanie i zarządzanie długofalowymi relacjami z kluczowymi klientami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi, m.in.: sieci handlowe.
- Realizacja strategii zakupowej. Selekcja, wybór, ocena i rozwój dostawców. Kluczowi dostawcy: usługi logistyczne, agencje reklamowe, drukarnie oraz producenci sprzętu marketingowego.