Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Jak zostać copywriterem?

0
Podziel się:

Chcesz pracować w reklamie albo interesuje cię praca online? A może masz tzw. „lekkie pióro”, a w szkole dostawałaś (-łęś) piątki i szóstki za wypracowania? To oznacza, że możesz zostać copywriterem.

Jak zostać copywriterem?

Jest to zawód, który pojawił się w XX wieku wraz z reklamą. Jako że reklama jest obecnie niezbędna, by klient poznał i zechciał kupić dany produkt czy usługę, funkcjonuje wiele agencji reklamowych, działa też marketing internetowy, popularnością cieszą się media społecznościowe, to zapotrzebowanie na pracę copywriterów jest coraz większe. Dowiedz się więc, jak zdobyć ten zawód.

Copywriter – opis zawodu

Nazwa zawodu jest angielska, polskiej jeszcze nie wprowadzono. Wyjaśnijmy więc jej znaczenie. „Copy” oznacza gotowy tekst przeznaczony do publikacji, „writer” to pisarz, autor tekstu. Tak więc copywriter zajmuje się pisaniem tekstów. Mogą to być:

  • hasła i slogany reklamowe,
  • treści ulotek,
  • scenariusze filmów reklamowych,
  • przygotowywanie akcji marketingowych dla danych marek itp.

Tego typu zajęcia wykonywane są przez copywriterów zatrudnionych w agencjach reklamowych.

Od takiego copywritingu trzeba odróżnić SEO-copywriting. Jest to praca wykonywana na potrzeby marketingu internetowego. SEO-copwriter pisze teksty mające zwiększyć zainteresowanie klientów polecanym produktem i zwiększanie sprzedaży. Są to m.in. :

  • opisy produktów,
  • teksty sprzedażowe,
  • teksty zapleczowe,
  • artykuły umieszczane na stronach sklepów internetowych i firm,
  • krótkie wpisy na forach, tzw. marketing szeptany.

SEO-copywriterzy pracują głównie online jako wolni strzelcy, prowadząc własną działalność gospodarczą lub są zatrudniani na umowę o dzieło.

Jak zostać copywriterem - wymagania

Nie ma szkół uczących tego zawodu, ale studia polonistyczne, dziennikarskie czy kierunki związane z reklamą bardzo się przydają. Jednak najważniejsze są:

  • łatwość pisania,
  • znajomość zasad poprawnej polszczyzny,
  • bogate słownictwo,
  • kreatywność, pomysłowość,
  • znajomość tekstów kultury, swobodna orientacja w naukach humanistycznych (w tekstach specjalistycznych – opisywanej branży),
  • umiejętność szybkiego wyszukiwania informacji i jej przetwarzania.

Bardzo też przydaje się podstawowa wiedza psychologiczna, by dostosować poziom tekstu, rodzaj słownictwa do grupy docelowej. Na przykład znajomość slangu młodzieżowego przydaje się przy pisaniu tekstów kierowanych do nastolatków. Konieczna jest też umiejętność szybkiego pisania na klawiaturze, bo teksty SEO nie zawsze są wysoko płatne - trzeba więc ich sporo napisać, by copywriting się opłacał.

Zarobki* * copywritera

Według serwisu wynagrodzenia pl. mediana zarobków copywritera wynosi ok. 4000 zł brutto, 25% zarabia poniżej 2645 złotych, także 25% - powyżej 5750 zł.

W przypadku pracowników zatrudnionych w agencjach reklamowych i agencjach public relations zwykle jest to pensja o stałej wysokości, powiększana o premie i nagrody.

Zarobki freelancerów zależą od liczby zleceń i od wyceny zleceń. Przy dużym zaangażowaniu i poświęceniu dużej ilości czasu na pisanie jest to kwota znacznie przekraczająca średnią krajową.

Praca dla copywritera

Etat w agencji reklamowej czy w agencji public-relation jest trudny do zdobycia. Trzeba wykazać się portfolio, które zainteresuje potencjalnego pracodawcę. Najczęściej jest to praca na umowę o dzieło. Jeśli copywriter wykaże się dużą kreatywnością, a jego pomysły i teksty zadowolą pracodawcę, wówczas może liczyć na stałe zatrudnienie.

Freelancerzy mogą szukać zleceń na pisanie tekstów w Internecie. Istnieje wiele serwisów umieszczających takie ogłoszenia. Trzeba jednak wiedzieć, że w tej dziedzinie istnieje duża konkurencja. Jednak dobry copywriter, który wykaże się portfolio z tekstami wysokiej jakości, nie powinien mieć problemów z otrzymaniem zleceń.

Żeby liczyć na stałe zlecenia, a tym samym stabilne dochody, warto współpracować z agencją copywriterską, która ma doświadczenie, stałych klientów i dużo zleceń. Co więcej, agencja wystawia dla klientów faktury, czego nie może robić copywriter nieprowadzący własnej działalności gospodarczej. (Wielu zleceniodawców wymaga faktur). Aby liczyć na dłuższą współpracę, należy zaangażować się w pracę: pisać teksty zgodnie z wymaganiami i dotrzymywać terminów.

Można również założyć własną agencję copywriterską.

Plusy i minusy zawodu copywritera

  • jest to zajęcie twórcze, ciekawe i rozwijające,
  • zadowalające zarobki,
  • często jest to praca online,

- nieregularne zlecenia,

- rzadko jest praca na umowę stałą.

praca
rekrutacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)