Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Jak odejść z pracy, pozostawiając dobre wrażenie?

0
Podziel się:
Jak odejść z pracy, pozostawiając dobre wrażenie?
(chagin - Fotolia.com)

Chęć dalszego rozwoju, potrzeba spróbowania czegoś nowego lub po prostuniezadowolenie z obecnej sytuacji zawodowej. Powodów do zmiany pracy może być wiele.Jakie by one nie były, jedno jest pewne – warto przy odejściu postępować tak, aby szefowieoraz współpracownicy zapamiętali nas jako profesjonalistę i osobę z klasą. Jak to zrobić?Wystarczy trzymać się kilku podstawowych zasad.

To tylko (i aż) formalność

Po pierwsze, należy dopełnić warunków umowy, która wiąże nas z dotychczasowympracodawcą. W zależności od tego, jaka to była umowa, a także od naszego stażu pracy, obowiązujeróżny okres wypowiedzenia przewidziany w prawie. Może on wynosić od 3 dni, w przypadkuumowy na okres próbny nie dłuższy niż 2 tygodnie, aż do 3 miesięcy, gdy mówimy o umowieo pracę na czas nieokreślony i stażu pracy dłuższym niż 3 lata. Oczywiście najlepiej będzie, gdyodpowiednio wcześniej zgłosimy chęć swojego odejścia pracodawcy i wspólnie ustalimy właściwydla nas oraz dla niego moment – uwzględniając także kwestie zaległego urlopu czy rozpoczętychjuż zadań.

Emocje to kiepski doradca

Decyzja o odejściu z pracy powinna być przemyślana. Nie należy podejmować jejpochopnie, tylko przeanalizować wszelkie „za” i „przeciw”. Nawet, gdy krok ten spowodowany jestniechęcią do aktualnego miejsca pracy, pracodawcy lub kolegów z pracy – powstrzymajmy się odokazywania tego. – Jeśli w związku z zakończeniem współpracy odczuwamy żal czy rozgoryczenie,nie pozwólmy na to, aby emocje przejęły nad nami kontrolę. Warto zachować powściągliwośćw wyrażaniu negatywnych opinii o dotychczasowym pracodawcy. W swoich wypowiedziachograniczmy się do faktów, z pominięciem naszych, bądź co bądź, subiektywnych odczuć – radziKatarzyna Łabudzka, Specjalista ds. Rekrutacji w Mondi Polska.

Profesjonalistę poznaje się po tym, jak kończy

Perspektywa zmiany miejsca pracy potrafi działać rozluźniająco i demobilizująco. Wartojednak postarać się, by do ostatniego dnia nie wpłynęła ona na jakość wykonywanej przez naspracy, a tym bardziej na frekwencję. Wiązać się to może bowiem z konsekwencjamidyscyplinarnymi – rozwiązaniem umowy z winy pracownika – ale nie tylko. Równie dotkliwe są temniej formalne skutki, a więc wystawienie niezbyt przychylnych referencji albo popsucie reputacjii wizerunku profesjonalisty, na który pracowaliśmy od pierwszego dnia pobytu w firmie. Nie wartogo marnować na samym finiszu przygody w danym miejscu pracy.

Sprawne przekazanie pałeczki

Odejście pracownika to wyjątkowo kłopotliwa sytuacja dla pracodawcy. Wymaga szybkiegoznalezienia pełnowartościowego zastępstwa – czy to wewnątrz organizacji, czy na rynku pracy.Nieważne jak dobrze funkcjonuje dane przedsiębiorstwo – nikt tak dobrze nie wdroży nowej osobyw pozostawione przez nas zadania jak... my sami. – Proces przekazania obowiązków jest bardzoważny dla dalszego funkcjonowania firmy, dlatego nasze zaangażowanie w tym temacie będzieniewątpliwie istotne i dobrze przyjęte – dodaje Katarzyna Łabudzka. Ostatnie dni pracy warto zatempoświęcić na przekazanie swoich obowiązków, niedokończonych zadań, alei doświadczeń nowej osobie – tak, aby ułatwić jej start i oszczędzić wielu stresujących sytuacji.W przypadku, gdy nasza praca wiąże się z kontaktem z klientami, pamiętajmy o tym, by także ichodpowiednio wcześniej poinformować o naszym odejściu i wskazać osobę, która od teraz będzie sięzajmowała ich obsługą.

Profesjonalizm i rzetelność w podchodzeniu do wykonywanych obowiązków to cechy, któresą szczególnie poszukiwane przez pracodawców. Warto zatem zadbać o to, by nawet przy zmianiepracy pozostać do końca wiernym swoim zasadom. I choć pokusa bywa duża, to w biznesie palenieza sobą mostów zazwyczaj nie przynosi nic dobrego i może prędzej czy później się zemścić. Ktowie, dokąd poprowadzą nasze dalsze drogi zawodowe i czy nie przetną się ponownie z byłympracodawcą lub kolegami z zespołu?

Sprawnie funkcjonująca firma działa jak najlepszy, szwajcarski zegarek. Każda jego część musi pasować do reszty i ją odpowiednio uzupełniać. Jak w przedsiębiorstwie osiągnąć taki efekt? Powierzyć rekrutację profesjonalistom. Agencja Mondi SET odpowiada na potrzeby klientów, zapewniając szybkie wyszukanie personelu do prac tymczasowych. Z łatwością dociera do średniego szczebla fachowców w branżach technicznych, pozyskując na rynek niemiecki osoby reprezentujące coraz mniej popularne zawody. Od lat cieszy się uznaniem zleceniodawców i kandydatów, którym gwarantuje przejrzyste warunki i pełne wsparcie

praca
rozwój osobisty
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)