Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Cechy charakteru w CV

0
Podziel się:

Jakie cechy charakteru warto umieścić w CV?

Cechy charakteru w CV
(Fotolia)

Wielu z nas uważa, że pisanie w CV o swoich cechach charakteru nie ma sensu, bo i tak nikt nie zwraca na nie uwagi. Jednak to mylne założenie - przygotowując swoje CV warto się zastanowić, jakie cechy charakteru (poza niezbędnym doświadczeniem czy wiedzą) są szczególnie cenione i pożądane przez pracodawców.

Dowiedz się kogo poszukuje interesująca Cię firma, na co zwraca uwagę, jakie ma wartości. To o tyle kluczowe, że już na etapie przesyłania swojej aplikacji warto zaprezentować swoją kandydaturę jako osoby wartej zaproszenia na spotkanie i potencjalnie wpisującej się w kulturę firmy. Dzięki temu można podkreślić swój charakter nie tylko na papierze, ale również podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Zatem które cechy charakteru są uniwersalne i zawsze mile widziane przez pracodawców i rekruterów? I dlaczego są tak ważne ?

1. Pracowitość – niby oczywiste, a to cecha niezwykle rzadko wspominana przez kandydatów w CV. Łączy się nieodzownie z zaangażowaniem w powierzone zadania i wytrwałością w dążeniu do celu. Rekruter i pracodawca chcą mieć pewność, że w pracy kandydat będzie przede wszystkim pracował, a co za tym idzie przyczyniał się do rozwoju firmy.

2. Motywacja – warto pokazać pracodawcy zaangażowanie oraz że wychodzisz z inicjatywą, szukasz rozwiązań dla pojawiających się problemów i ciągle doskonalisz się w tym, co robisz. W dzisiejszych czasach, na rynek co chwilę trafiają nowe technologie, narzędzia oraz produkty, z którymi trzeba być na bieżąco, aby się rozwijać.

3. Uczciwość – pracodawca chce ufać swoim pracownikom, powierzać im nowe projekty i zadania. Zazwyczaj firmy nie mają czasu ani ochoty cały czas nadzorować jakości pracy personelu. Zresztą chyba żaden pracownik nie lubi być pod stałym nadzorem.

4. Odpowiedzialność – chyba nikomu nie trzeba specjalnie udowadniać, że każdy lubi pracować z osobami, na których można polegać. Dotyczy to również potencjalnego pracodawcy, współpracowników czy klientów, z którymi będziesz miał na co dzień do czynienia. Przekonaj pracodawcę, że dzięki Twojej samodyscyplinie, nawet te mniej lubiane zadania będą wykonane sumiennie i na czas.

5. Lojalność – pracodawca szukający nowego pracownika zazwyczaj chce związać się z nim na dłużej. Dlatego też warto przekonać go w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, że nie odejdziesz przy pierwszej lepszej okazji (trudniejszy projekt, nieporozumienie z przełożonym, oferta od headhuntera) do konkurencji. Dotyczy to zarówno menedżerów, specjalistów, jak i osób, które przychodzą do nowego miejsca pracy z niewielkim doświadczeniem i całego „fachu” uczą się w danej firmie. Pracodawca inwestuje w nowych pracowników i daje im pewien kredyt zaufania, licząc że nabyte umiejętności wykorzystają właśnie u niego.

Przed spotkaniem, dobrze jest też przygotować przykłady sytuacji, w których miałeś okazję wykazać się powyższymi cechami. Zachowanie podczas rozmowy również powinno potwierdzać cechy charakteru wymienione w CV. Przygotuj się do rozmowy, pokaż że Ci zależy i zadawaj trafne pytania. Rozmowa kwalifikacyjna to także okazja na lepsze poznanie pracodawcy i zdobycie pewności, że chcesz z nim pracować.

Oczywiście, zawsze na spotkaniu może też paść pytanie na temat wad kandydata. Warto się dobrze zastanowić nad odpowiedzią. Będąc przygotowanym również i na to pytanie, możemy tylko zyskać w oczach rekrutera. Nie opłaca się iść w zaparte, twierdząc że nie widzimy u siebie żadnych minusów. Lepiej przedstawić się jako osoba świadoma swoich wad i pracująca nad nimi, niż jako chodzący ideał. To, że na przykład stresujesz się przed ważnym wystąpieniem jest normalne, ponieważ nawet najwięksi artyści mają tremę, ale i nad tym można zapanować.

Zdecydowanie jednak nie ma potrzeby pisania o cechach, które mogłyby potencjalnego pracodawcę zrazić, jeszcze przed bezpośrednią rozmową. CV jest wizytówką i pierwszym kontaktem z rekruterem, więc postaraj się wywrzeć jak najlepsze pierwsze wrażenie.

A co z zainteresowaniami, które pośrednio również świadczą o charakterze kandydata? Jeśli w regularnie uprawiasz sport albo odnosisz sukcesy na zawodach, to warto o tym napisać. Takim ludziom automatycznie przypisywane są wytrwałość i samodyscyplina. Ciekawe hobby zawsze jest w cenie i może zwrócić uwagę rekrutera na naszą aplikację. Należy jednak pamiętać, żeby w tej rubryce również wpisywać rzeczy zgodne z prawdą. Nie wiadomo czym się interesuje rekruter, który poprowadzi rozmowę rekrutacyjną. Być może czytał ostatnio najnowszą książkę hiszpańskiego pisarza, który w CV widnieje jako ulubiony autor. Kandydat przyłapany na kłamstwie, traci dobre wrażenie, które wywarł na rekruterze podczas rozmowy.

Twoje cechy charakteru świadczą o Tobie i o tym, jak jesteś odbierany przez innych, w tym przez rekruterów i potencjalnych przełożonych. Teraz już wiesz jak je przedstawić w CV i podkreślić na rozmowie kwalifikacyjnej.

Pozostaje mi życzyć samych owocnych rozmów i otrzymania wymarzonej pracy.

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 40 lat, Hays posiada 240 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 9 000 ekspertów w 20 specjalizacjach.

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Obecnie w Hays Poland zatrudnionych jest ponad 200 osób w biurach w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Poznaniu oraz Szczecinie.

Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto „powering the world of work”.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)