Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2012-07-30
Kim jest poszukujący pracy?
Poszukujący pracy to osoba niezatrudniona poszukująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz osoba zatrudniona zgłaszająca zamiar i gotowość podjęcia innej pracy zarobkowej lub zatrudnienia w wyższym wymiarze czasu pracy, zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy.
Jakie masz prawa, będąc poszukującym pracy?
- prawo do korzystania z pośrednictwa pracy,
- prawo do korzystania z poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej,
- prawo do uczestnictwa w zajęciach klubu pracy,
- prawo do korzystania z możliwości szkolenia lub przekwalifikowania,
- prawo do ubiegania się o pożyczkę szkoleniową,
- prawo do ubiegania się o sfinansowanie kosztów studiów podyplomowych,
- prawo do otrzymania zwrotu kosztów przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,
- prawo do ubiegania się o skierowanie na przygotowanie zawodowe dorosłych.
Wszystkie te formy pomocy są dostępne po spełnieniu określonych warunków.
Jakie masz obowiązki, będąc poszukującym pracy?
Jeżeli zarejestrujesz się w powiatowym urzędzie pracy jako poszukujący pracy, powinieneś:
- utrzymywać kontakt z powiatowym urzędem pracy co najmniej raz na 90 dni,
- zgłaszać się do powiatowego urzędu pracy w wyznaczonych terminach, ustalonych między Tobą a tym urzędem,
- podjąć i ukończyć indywidualny plan działania, szkolenie, studia podyplomowe, przygotowanie zawodowe dorosłych oraz uczestniczyć w programie specjalnym.
Kiedy utracisz status osoby poszukującej pracy?
Status osoby poszukującej pracy utracisz, jeżeli:
- nie będziesz utrzymywał kontaktu z powiatowym urzędem pracy co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie;
- nie stawisz się w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomisz w ciągu 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa;
- nie podejmiesz przygotowania zawodowego dorosłych albo nie podejmiesz lub przerwiesz indywidualny plan działania, szkolenie, studia podyplomowe, uczestnictwo w programie specjalnym lub nie przystąpisz do egzaminu sfinansowanego ze środków Funduszu Pracy;
- złożysz wniosek o rezygnację z pomocy określonej w ustawie, świadczonej przez powiatowy urząd pracy.
Na jak długo możesz utracić status osoby poszukującej pracy?
Status osoby poszukującej pracy utracisz na okres 120 dni odpowiednio:
- po upływie 90 dni od ostatniego kontaktu z powiatowym urzędem pracy,
- od dnia niestawiennictwa w ustalonym terminie,
- od następnego dnia po dniu złożenia wniosku o rezygnację z pomocy, od następnego dnia po dniu niepodjęcia przygotowania zawodowego dorosłych lub niepodjęcia albo przerwania indywidualnego planu działania, szkolenia, studiów podyplomowych, uczestnictwa w programie specjalnym lub po dniu nieprzystąpienia do egzaminu sfinansowanego ze środków Funduszu Pracy.
Status osoby poszukującej pracy utracisz na okres 6 miesięcy, jeżeli z własnej winy przerwiesz program przygotowania zawodowego dorosłych lub nie przystąpisz do egzaminu kwalifikacyjnego, czeladniczego lub sprawdzającego.
PAMIĘTAJ!
Korzystając z pomocy dostępnej w urzędzie pracy, rozszerzasz swoje działania, a tym samym zwiększasz szansę na zatrudnienie w zawodzie, który Cię interesuje!
_ Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają jedynie charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one jednak wiążącej interpretacji przepisów prawnych. _