wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Money.pl Praca CV

Szkolenia twarde kontra miękkie

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Agencje doradztwa personalnego
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Geologia/Hydrologia/Tektonika
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Pomoc w Domu i Opieka
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
Superoferty
  • Technik Instalacji Turbin Wiatrowych
    Vestas, Toruń
  • Specjalista ds. obsługi klienta
    Money.pl, Wrocław
  • Kierowca - Opiekun
    B&W Agencja Pracy, Anglia
  • Praca w domach opieki, również dla Par w Anglii - opłacamy przelot
    B&W Agencja Pracy, Anglia
2013-05-15 11:53
Szkolenia twarde kontra miękkie
Fot. Dmitriy Shironosov/Dreamstime.com
Szkolenia twarde kontra miękkie

Zmiany na rynku pracy wymuszają na pracownikach podnoszenie kompetencji. Gdy nie mogą ich zdobyć we własnym zakresie, mogą skorzystać ze szkoleń. Jak wybrać najlepsze?

Rozmowa z Justyną Jóźwiak*

Marta Piątkowska: Z badania firmy Michael Page wynika, że ze szkoleń korzysta ponad połowa firm. Większość decyduje się jednak na kształcenie z "twardych" umiejętności. Czy to znaczy, że w obecnej sytuacji gospodarczej przynoszą lepsze efekty?

Justyna Jóźwiak: - Nie powiedziałabym tak. Rodzaj szkolenia każdorazowo powinien zostać dobrany do potrzeb pracownika i stanowiska. Po co komuś umiejętności twarde na wysokim poziomie, jeżeli nie będzie umiał wykorzystać ich w pracy z ludźmi. Flagowym przykładem są handlowcy - mając nawet najlepszą wiedzę produktową, nie osiągną celów sprzedażowych bez rozwiniętych miękkich kompetencji, takich jak np. umiejętność nawiązywania kontaktu i budowania relacji. Lepsze wyniki najprawdopodobniej osiągnie osoba, która ma wysoko rozwinięte kompetencje związane ze sprzedażą, np. szybko nawiązuje kontakt, wie, jak badać potrzeby klientów i potrafi zdobyć ich zaufanie niż specjalista, który godzinami może opowiadać o produkcie, ale nie potrafi zainteresować nim potencjalnego klienta.

Co do przytoczonych wyników - z naszych analiz rynku wynika, że 37 proc. polskich pracodawców ma problem z pozyskaniem odpowiednich kandydatów. Niedobory szczególnie widoczne są w grupie inżynierów, techników i wykwalifikowanych pracowników fizycznych. Chociaż różni ich poziom wykształcenia i uprawnień, to łączy jedna, ale za to najważniejsza cecha - posiadają konkretne umiejętności. To tłumaczy większą często potrzebę szkoleń twardych w takich wypadkach, które też cieszą się większą popularnością niż kiedyś. Po prostu muszą niejako wytworzyć kompetencje, których nie mogą pozyskać na rynku.

Czyli - zamiast zatrudniać kolejne osoby - dostosowują pracowników do nowych realiów?

- Scenariusze są dwa. Pierwszy zakłada, że z obecnej kadry wybiera się osoby z potencjałem, których stanowiska w niedalekiej przyszłości będą zagrożone. Pozwala to nie tylko zatrzymać w firmie pracowników, którzy znają jej specyfikę i sposób działania, ale również podnieść morale i zaangażowanie. To szczególnie ważne w momencie, kiedy coraz więcej osób boi się utraty pracy. Gdy pracownicy widzą, że się w nich inwestuje, planuje kariery i wspiera rozwój, nabierają większej chęci do działania, a także zyskują nowe umiejętności.

Uczestnictwo w szkoleniach pozwala pracownikom wykonywać swoje zadania lepiej lub też nawet zyskać umiejętności pozwalające im przebranżowić się w ramach jednej organizacji i wykonywać zupełnie inne działania niż dotychczas.

Drugi scenariusz stosuje się w momencie, kiedy profil poszukiwanego kandydata zakłada kompetencje bardzo trudne do pozyskania z rynku. Szuka się wtedy osoby, która spełnia najwięcej wymagań i której szkolenie będzie nie tylko najszybsze, ale też opłacalne dla pracodawcy. To kompromis, na który pracodawcy muszą iść coraz częściej z różnych powodów, jak np. brak wymaganych kompetencji u kandydatów, nieadekwatność systemu edukacji do potrzeb rynku, a także wysokie wymagania pracodawców. Czasem wymogi firm są tak ambitne, że znalezienie osoby, która idealnie wpasuje się w ich profil, jest bardzo trudne. Z tego płynie ważny wniosek dla szukających pracy - już na etapie pisania CV mogą dodać, że co prawda nie spełniają wszystkich warunków, ale wiedzą, jakie szkolenia pozwolą je uzupełnić. Byłoby świetnie, gdyby potrafiły określić, ile będą trwały i kosztowały. To pokazuje nie tylko chęć do nauki i rozwoju, ale również zaangażowanie i przygotowanie do rekrutacji.

Pracodawcy chętnie zainwestują w nową osobę?

- Szkolenie obecnych pracowników z potencjałem staje się normą, a nie wyjątkiem. Jeszcze jedna sprawa: pracownik, którego od początku trzeba trochę poduczyć, ma mniejsze oczekiwania finansowe od tego, który przychodzi z ogromem wiedzy i doświadczenia. Nie jest to jednak reguła i nie w każdej firmie się sprawdzi. Bywa, że dany specjalista jest potrzebny od zaraz, wtedy nie ma czasu na inwestowanie w rozwój nowej osoby i należy zatrudnić doświadczonego fachowca.

A co ze szkoleniami miękkimi, na nie też jest takie zapotrzebowanie?

- Umiejętności interpersonalne nie są mniej ważne od twardych, tylko wykorzystywane przez inne grupy zawodowe. Osoby pracujące samodzielnie czy odpowiedzialne za swój kawałek projektu nie muszą być duszami towarzystwa. Ale wszyscy, których obowiązki przeplatają się z zadaniami innych pracowników lub koniecznością kontaktu z klientami firmy, bez dobrych relacji nie będą w stanie wykonywać swoich zdań.

Szkolenia miękkie najczęściej dotyczą metod zarządzania, pracy w zespole, radzenia sobie ze stresem, zarządzania zmianą, pozyskiwania i podtrzymywania relacji biznesowych, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, motywowania itd. Jak widać, pozwalają nie tylko przetrwać w grupie, ale również poderwać ją do działania, co bezpośrednio przekłada się na efektywność i wyniki.

Czy szkolenia różnią się czasem trwania i kosztami?

- Zdobywanie twardych umiejętności - szczególnie tych, które kończą się certyfikatami dającymi uprawnienia do wykonywania określonych zadań - zajmuje więcej czasu. Niektóre składają się nawet z kilku modułów, gdzie każdy trwa np. po sześć miesięcy. Co więcej, zdobyty na koniec certyfikat trzeba regularnie odnawiać, a to dodatkowe koszty. Wśród szkoleń miękkich łatwiej znaleźć szkolenie wysokiej jakości, które trwa np. kilka dni. Cennik zależy od firmy, na przykład: zdobycie wiedzy z zakresu obsługi pojedynczej aplikacji czy prostego programu może kosztować od 2 do 3 tys. zł, a nawet więcej, i trwać dwa dni.

W obydwu przypadkach inwestycja się zwraca?

- Jeżeli program szkolenia odpowiednio dobrano do potrzeb i możliwości pracownika oraz stanowiska, efekty na pewno będą widoczne. Ważna jest też motywacja szkolonej osoby do pozyskiwania i wykorzystywania później tej wiedzy. Generalne założenie, zarówno w przypadku nauki kompetencji miękkich, jak i twardych, jest jedno - wiedza musi być jak najszybciej wykorzystana w praktyce i rozwijana dalej w trakcie realizacji obowiązków lub przez dodatkowe działania rozwojowe, nawet już te realizowane indywidualnie lub przy wsparciu menedżera.

* Justyna Jóźwiak jest kierownikiem ds. szkoleń w agencji doradztwa personalnego ManpowerGroup

Czytaj więcej w Money.pl
Stabilizacja ważniejsza od pieniędzy
Najnowsze wyniki badania Randstad Award 2013* nie pozostawiają złudzeń - po kilku latach słabej kondycji rynku pracy i regularnych informacjach o planowanych zwolnieniach dla pracujących ważniejsze od pieniędzy stało się stabilne zatrudnienie. Bardziej niż dotychczas martwimy się również o kondycję firmy niż własne portfele.
Nadchodzi reforma urzędów. Tak się zmienią
W reformie podjęty będzie też temat ubezpieczenia zdrowotnego.
Szwajcaria nie odpuszcza w sprawie pracy
Władze w Bernie postanowili utrzymać do maja 2014 r. ograniczenia w dostępie do rynku pracy dla obywateli państw unijnych, w tym Polski.


Marta Piątkowska
Tagi: praca, rynek pracy, szkolenia, coaching, kompetencje, coach