wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Money.pl Praca CV

Kto nie ryzykuje, ten zamyka biznes

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Agencje doradztwa personalnego
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Geologia/Hydrologia/Tektonika
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Pomoc w Domu i Opieka
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
Superoferty
  • Starszy Programista Java
    e-point, Warszawa
  • Inżynier Java (Hybris)
    e-point, Warszawa
  • Specjalista ds. obsługi klienta
    Money.pl, Wrocław
  • Szwaczka
    NTCDucting.com Ltd, Swansea
2013-05-15 10:54
Kto nie ryzykuje, ten zamyka biznes
Fot. Ron Chapple Studios
/Dreamstime.com
Kto nie ryzykuje, ten zamyka biznes

W ubiegłym roku ok. 240 tys. przedsiębiorców zamknęło działalność. Aż 89 proc. to były małe i średnie firmy. Dlaczego? Rozmowa z Anetą Bartnicką-Michalską*

Marta Piątkowska: Dlaczego jedne firmy się rozwijają i zwiększają dochody, a inne są skazane na porażkę, mimo że działają w tej samej branży?

Aneta Bartnicka-Michalska: Wiele zależy od tego, kto stoi na ich czele, jakimi wartościami kieruje się, prowadząc biznes, jakie stawia sobie cele i czy prawidłowo przeliczył siły na zamiary.

Z dotychczasowych badań wynika, że skuteczny przedsiębiorca przede wszystkim zdaje sobie sprawę, że jest zależny od innych. Dba o relacje z kontrahentami, ale potrafi być stanowczy i asertywny, kiedy ociągają się z płatnościami. Wie, że nie wszystko zależy od niego. Umie się wycofać, zanim będzie za późno. Niepowodzeń firmy nie odbiera osobiście ani ambicjonalnie. Traktuje firmę jako źródło samorealizacji oraz utrzymania rodziny i rodzin pracowników. Nie spędza w niej całego życia. Umie wyznaczać granice i nie daje się złapać w pułapkę, np. nieograniczonych możliwości powiększania dochodów.

Szybko dostosowuje się do zmian na rynku. Wie, kiedy stare rozwiązania przestają pasować do realiów, i zastępuje je innymi. Potrafi podejmować ryzyko, wiedząc, że może ponieść porażkę, na którą w pewnym stopniu jest przygotowany, bo przygotował kilka scenariuszy. Skupia się bardziej na działaniu i jakości wykonywanej pracy niż na tym, ile zarobi.

To superbohater, a nie przedsiębiorca.

- Tak się tylko wydaje, choć trzeba przyznać, że osób z gotowym zestawem cech rodzi się niewiele. Większość zdobywa je z doświadczeniem, co jest dobrą wiadomością, bo oznacza, że można je w sobie wypracować.

Dlatego ci, którzy dopiero zamierzają otworzyć własną firmę, powinni się zastanowić, co jest ich słabym punktem i w jaki sposób zamierzają nad tym pracować. Może nie potrafią rozmawiać o pieniądzach i będzie im ciężko negocjować stawki lub upominać się o zaległe faktury? A może zbytnio identyfikują się z tym, co robią, i każde biznesowe potknięcie odbiorą jako życiową porażkę, która wpłynie na ich samoocenę?

Jakie błędy w myśleniu i nastawieniu mogą być przyczyną problemów w prowadzeniu firmy?

- Na pewno mała zdolność do podejmowania ryzyka i brak umiejętności wyczucia momentu, kiedy utarte rozwiązania przestają się sprawdzać. Osoby, które na wszystko patrzą przez pryzmat możliwości poniesienia straty, zazwyczaj całą energię wkładają w utrzymanie obecnych wyników, a nie w ich poprawę. W końcu metoda przestaje działać i firma chyli się ku upadkowi. Pojawiają się napięcia, przegrane bitwy, poczucie małej lub żadnej kontroli nad sytuacją. Potem ciężko pogodzić się z porażką, zaczyna się szukanie winnych, które odwraca uwagę od tego, na czym należałoby się skupić, czyli stawania na nogi.

Z badań GUS wynika, że najbardziej zapracowani są prywatni przedsiębiorcy. Dla wielu czas wolny nie istnieje, nie potrafią powiedzieć "stop", zatrzymać się i odpocząć. Dlaczego?

- Część nawet nie zauważa kołowrotka, w który wpadła. Pracują, bo boją się, że jak wezmą dzień wolny lub dłuższy urlop, to coś się stanie lub ich ominie. Stracą dobry kontrakt i szansę na zarobek. Że zapłacą za swój brak czujności. Nie widzą, że za jakiś czas się zamęczą.

To po części niechlubna zasługa wartości, w których większość z nas wychowano. Chodzi o przekonanie, że tylko ciężką pracą można cokolwiek osiągnąć. Jak się człowiek nie zmęczy, to znaczy, że nie wykonał należycie swoich obowiązków i nie zasłużył na nagrodę.

Poza tym wielu przedsiębiorców pracuje ponad miarę, bo nie potrafi się zatrzymać. Przyjmują więcej zleceń, niż mają sił przerobowych, nocami nadganiają terminy. Wszystko po to, żeby nie odprawić klienta z kwitkiem. Brakuje im punktu odniesienia, umiejętności wyznaczenia pułapu, którego nie powinno się przekraczać. Znałam kobietę, która praktycznie nie wychodziła z firmy. Okazało się, że rodzice wpoili jej zasadę: "Co masz zrobić jutro, zrób dzisiaj". Problem w tym, że zawsze było jakieś "jutro", a kiedy próbowała zwolnić, miała wyrzuty sumienia i poczucie straty. Kompletnie nie potrafiła się z tego wyzwolić i zacząć skuteczniej zarządzać swoim czasem.

Jej rodzice też prowadzili firmę?

- Pracowali na etacie, mogli sobie pozwolić na nadgonienie obowiązków i większy luz następnego dnia. W ich przypadku wpajana córce zasada sprawdzała się całkiem dobrze.

Osoby, które urodziły się w przedsiębiorczych rodzinach, są nieco lepiej przystosowane do prowadzenia biznesu. Nie ma w nich tylu lęków i oporów, są bardziej skłonne do ponoszenia ryzyka i inwestowania w nowe pomysły. Od rodziców wiedzą, jak prowadzić negocjacje, dopytywać o konkrety, egzekwować swoje oczekiwania. Zawsze mogą zwrócić się do nich o radę.

Ci, którzy są pierwszym pokoleniem biznesmenów w rodzinie, muszą znaleźć mentora, kogoś, kto wprowadzi ich w tajniki biznesu, wesprze doświadczeniem. To może być właściciel firmy, w której postanowili popracować, żeby nauczyć się fachu, zanim otworzą własny biznes.

Na jakie pytania powinna sobie odpowiedzieć osoba planująca założenie firmy?

- Co posiadam? Jakie cechy i umiejętności jestem w stanie wnieść do firmy? Co jestem w stanie poświęcić? Ile jest w stanie poświęcić moja rodzina? Czy mój biznesplan wygląda dobrze? Czy mam do kogo zwrócić się po pomoc? Czy mam na kim polegać? Dlaczego chcę założyć firmę?

Ile czasu potrzeba, by sprawdzić, czy ma się cechy dobrego przedsiębiorcy?

- Minimum rok, najlepiej dwa lata. Wtedy przychodzi czas na pierwszy bilans i naprawianie najpoważniejszych błędów. Jeżeli wszystko idzie dobrze, firma nie przynosi strat, rozwijamy się, zyskując nowe perspektywy. To znak, że ma się talent.

* Aneta Bartnicka-Michalska jest psychologiem ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, bada wpływ osobowości na odnoszenie sukcesu zawodowego

Czytaj więcej w Money.pl
Wypadkom ulegają młodzi i niedoświadczeni
W zeszłym roku liczba wypadków w firmach była najniższa od trzech lat.
Ratunek dla polskich firm? Piechociński ujawnia
- Jest szansa na pozyskanie światowego gracza z branży motoryzacyjnej - zdradza wicepremier, minister gospodarki. Wymienia możliwe miejsca inwestycji.


Marta Piątkowska
Tagi: firma, przedsiębiorca, prowadzenie firmy